نسخهی ماه دسامبر 2018، سه موضوع مهم را پوشش میدهد:
- هفت پیاله
- هزاره
- منابع کتابمقدسی برای پوشش محجوبانه
هفت پیاله
«هفت پیاله» موضوعی است که برادر برانهام در چندین موقعیت اشاره کرده که علاقه دارد این موضوع را پوشش دهد، اما هرگز نتوانست به آن بپردازد. با ذکر این مورد، او در چندین موقعیت متفاوت به آن اشاره کرد. قبل از اینکه وارد موضوع پیالهها شویم، میخواهم مروری مختصر داشته باشیم و مهرها، شیپورها و پیالهها را به هم مرتبط سازیم. هفت شیپور از هفت مهر میآید.
“مطالعه و درک مابقی مکاشفه الزامی است، چون مهرها از ادوار میآیند، شیپورها از مهرها میآیند و پیالهها از شیپورها میآیند. مانند نخستین روشنایی وسایل آتش بازی، ادوار کلیسا نیز در ابتدا با روشنایی آغاز شد که بدون آن دیگر روشنایی وجود نمیداشت. اما زمانیکه درخشش هفت دورهی کلیسا توسط مکاشفهی الهی داده شد، روشنایی افزایش مییابد، تا جاییکه کل مکاشفه در مقابل چشمانمان باز میشود. و ما که توسط روح مکاشفه تأدیب و خالص شدهایم، جلوهی باشکوه او میشویم، خداوند و نجات دهندهمان، تنها خدای راستین، عیسی مسیح.”
معرفی، برادر ویلیام ماریون برانهام
این مسئله کاملاً مطابق کلام خداست. به مکاشفه 1:8-2 توجه کنید.
“1 و چون مهر هفتم را گشود، خاموشی قریب به نیم ساعت در آسمان واقع شد. 2 و دیدم هفت فرشته را که در حضور خدا ایستادهاند که به ایشان هفت شیپور داده شد.”
یوحنا پس از باز شدن هفت مهر، هفت فرشته را میبیند که به آنها هفت شیپور داده شده است. این ارتباط بین آنها را نشان میدهد. البته مهر هفتم راز است و مخفی است. هفت رعد، آمدن خداوند و هفت شیپور از آن هفت پیاله میآید. اگرچه هفت شیپور از هفت مهر میآیند؛ اگر توجه کنید، مهر ششم که خشم خدا را با جزئیات بیان میکند، مربوط به شیپور هفتم است. در مکاشفهی مهر ششم است که ما میفهمیم از طریق خدمت دو شاهد در مکاشفه باب 11، این احکام رخ میدهند.
احکام مهر ششم:
• زلزلهی عظیم
• شهاب سنگها
• نابودی کوهها و جزیرهها
• شکافته شدن آسمان مانند طومار
هفت شیپور:
• تگرگ و رعد و برق
• کوه بزرگی به دریا انداخته میشود و دریا خونین میشود
• شهاب سنگ آبها را تلخ میکند
• تاریکی بر روی زمین
• جهنم باز شده و شیاطین بیرون آمدند
• ارتش شیطانی بر روی زمین رها شدند
• تغییر پادشاهی
“147. دور هم گرد آمدن اسرائیل، توسط شیپور است. شیپورها برای جمع کردن اسرائیل است. توجه داشته باشید که با نخستین صدای شیپور، تگرگ و آتش با خون به سوی زمین ریخته شد. میبینید؟ او چه میکرد؟ اسرائیل را از مصر روحانی بیرون میآورد و به زادگاهشان بازمیگرداند.
148. حال بگذارید این را بگویم، هر شیپوری که نواخته شد، زیر مهر ششم نواخته شد. چند دقیقه دیگر به آن خواهیم رسید، جایی که مهر را بدست آوردیم. تمامی شیپورهای زیر مهر ششم نواخته شدند.
224. حال، شیپور، آنها را به بازگشت به کفاره فرامیخواند. میبینید؟ کفارهای که رد کردند.”
64-0719m، ضیافت شیپورها، برادر ویلیام ماریون برانهام
مهر ششم بخاطر خدمت دو شاهد اتفاق میافتد. موسی طلب خشم خدا را در مصر کرد و باعث آمدن بلایا به سرزمین مصر شد. موسی و ایلیا در دورهی سختی که خشم خدا را به همراه خواهد داشت، صدای خدا خواهند بود. بنابراین همهی شیپورها باید در دورهی سختی به صدا درآیند. هفت شیپور خواستار تغییر ملکوت انسانی به ملکوت خدا و مسیحش است.
“15 آنگاه فرشتهی هفتم شیپورش را به صدا درآورد و ناگهان صداهایی بلند در آسمان پیچید که میگفت: “حکومت جهان، ازآن خداوند ما و مسیح او شده است. و او تا ابد حکم خواهد راند.” 16 و آن بیست و چهار پیر که در پیشگاه خدا بر تخت مینشینند، روی بر خاک نهادند و خدا را نیایش کرده، 17 گفتند: “تو را سپاس میگوییم، ای خداوند خدای قادر مطلق! ای آنکه هستی و بودی! زیرا که قدرت عظیم خود را به دست گرفتهای و سلطنت آغاز کردهای. 18 قومها خشمگین بودند و اینک زمان خشم تو فرارسیده است. زمان آن رسیده که مردگان داوری شوند و خادمان تو، انبیا، پاداش بگیرند، هم مقدسان و هم آنان که حرمت نام تو را نگاه میدارند، از خرد و بزرگ و کسانی که زمین را به نابودی کشاندهاند، نابود گردند.” 19 آنگاه معبد خدا در آسمان گشوده شد و صندوق عهد او در درون معبد مشهود افتاد و ناگهان برق آذرخش بود که برمیخاست و بانگ و غوغا بود و غرش رعد بود که به گوش میرسید و زمین لرزه بود و تگرگ بیامان بود که پدید میآمد.” مکاشفه 15:11-19
این فرشتهی شیپور هفتم است. زمانیکه او نواخت معبد خدا در آسمان گشوده شد و صندوق عهد در کنار برق آذرخش، بانگ و غوغا و غرش رعد و زمین لرزه و تگرگ بیامان دیده شد. سپس صحنه نزدیک شد. اگر پیالهها از شیپورها میآیند، بنابراین متوجه میشویم که پیالهها در انتهای دورهی مصیبت هستند.
“1 و علامت دیگر عظیم و عجیبی در آسمان دیدم، یعنی هفت فرشتهای که هفت بلایی دارند که آخرین هستند، زیرا که به آنها غضب الهی به انجام رسیده است. 2 و دیدم مثال دریایی از شیشهی مخلوط به آتش و کسانی را که بر وحش و صورت او و عدد اسم او غلبه مییابند، بر دریای شیشه ایستاده و بربطهای خدا را به دست گرفته، 3 سرود موسی بندهی خدا و سرود بره را میخوانند و میگویند، عظیم و عجیب است اعمال تو، ای خداوند خدای قادر مطلق! عدل و حق است راههای تو، ای پادشاه امتها! 4 کیست که از تو نترسد، خداوندا! و کیست که نام تو را تمجید ننماید؟ زیرا که تو تنها قدوس هستی و جمیع امتها آمده، در حضور تو پرستش خواهند کرد، زیرا که احکام تو ظاهر گردیده است. 5 و بعد از این دیدم که قدس خیمهی شهادت در آسمان گشوده شد 6 و هفت فرشتهای که هفت بلا داشتند، کتانی پاک و روشن دربر کرده و کمر ایشان به کمربند زرین بسته، بیرون آمدند. 7 و یکی از آن چهار حیوان، به آن هفت فرشته، هفت پیالهی زرین داد، پر از غضب خدا که تا ابدالآباد زنده است. 8 و قدس از جلال خدا و قوت او پر دود گردید. و تا هفت بلای آن هفت فرشته به انجام نرسید، هیچکس نتوانست به قدس درآید.” مکاشفه 1:15-8
در آیهی نخست متوجه میشویم که هفت پیاله، حامل غضب خدا هستند که پر شده است. عبارت «به انجام رسیده» در این آیه به یونانی «teleo» و به معنای «به پایان رسیدن، کامل شدن، انجام دادن و خاتمه دادن» است. هفت بلایا وجود دارد. آنها زیر هفت شیپور هستند و کار را تمام میکنند. زمانیکه آنها به پایان برسند، پادشاهیهای این دنیا تبدیل به ملکوت خدوند و مسیحش خواهد شد. در آیهی پنجم میبینیم که بار دیگر معبد خدا باز میشود و هفت فرشتهای که حامل هفت پیالهی بلایا بودند، بیرون آمدند. در اینجا فضای معبد دود آلود میشود و هیچ انسانی نمیتوانست وارد معبد شود، تا اینکه آن هفت فرشته، هفت پیاله را ریختند. این نشان میدهد که این اتفاق در انتهای دوره مصیبت رخ میدهد و رحمی درکار نیست؛ دود تخت رحمت را پوشانده و کسی نمیتواند به تخت رحمت نزدیک شود، تا اینکه غضب خدا به اتمام برسد.
در اینجا یک فهرست از اتفاقاتی که توسط هر پیاله رخ خواهد داد، میبینیم:
• دمل زشت و بد بر مردمانی که نشان وحش دارند
• دریا به خون مبدل گشت و هر نفس زنده از چیزهایی که در دریا بود، مرد
• نهرها و چشمههای آب به خون تبدیل شد
• خورشید، مردم را به آتش سوزاند
• مملکت وحش تاریک گشت
• آب نهر عظیم فرات خشکید تا راه پادشاهانی که از مشرق آفتاب میآیند، مهیا شود
• تگرگ بزرگ که گویا به وزن یک من بود، از آسمان بر شهرها، کوهها و جزایر بارید
شما میتوانید چند نقل قول دیگر را که مربوط به این موضوع است، مرور کنید. همچنین اگر هرگونه بازخورد یا بینش درونی در این زمینه دارید، از طریق presenttruthmn.com با من ارتباط برقرار کنید.
“294. حال میبینید که هفت پیاله وجود دارند. میدانید؟ همینطور که پیش میرویم، این هفت اتفاق در یک زمان رخ میدهند و بلایا متعاقبشان خواهد بود، سپس ادورا کلیسا نیز همانطور، چون همهی آنها در یک کتاب مهر شدهاند، همهی آنها. همه چیز در چرخش رخ میدهد، یکی در دیگری و به این شکل ادامه مییابد. دو روح در اینجا در کار است، خدا و شیطان. میبینید؟”
63-0319، مهر دوم، برادر ویلیام ماریون برانهام
“مشتاقانه در انتظار ساعتی هستم که همهی ما بتوانیم یک جا جمع شویم و درمورد آن هفت بلا، هفت پیاله، هفت شیپور و سایر چیزها صحبت کنیم. همهی آنها در یک مقطع و یک دسته اتفاق میافتد.”
65-0822e، فیلتر یک مرد عاقل، برادر ویلیام ماریون برانهام
“114. شب بعد، رفتن… پایان زمان، پایان دوره، پایان همه چیز، میبینید؟ او ربوده میشود. بنابراین در مهر هفتم، پیالهی هفتم ریخته میشود. همه چیز بیرون ریخته میشود. چرا چنین میشود، نمیدانم.”
63-0321، مهر چهارم، برادر ویلیام ماریون برانهام
“231. ما باید به یاد داشته باشیم که این مهر هفتم پایان زمان است، پایان همه چیز. درست است. چیزهایی که در کتاب «هفت مهر» نوشته شده است، درمورد نقشهی رستگاری پیش از بنیاد عالم است و تمام میشود. این پایان است، پایان دنیایی که شامل درد است. این پایان طبیعتی است که درد میکشد. این پایان همه چیز است. این پایان شیپورها خواهد بود. این پایان پیالهها خواهد بود. این پایان زمین است. این… این حتی پایان زمان است.”
“مطالعه و درک مابقی مکاشفه الزامی است، چون مهرها از ادوار میآیند، شیپورها از مهرها میآیند و پیالهها از شیپورها میآیند. مانند نخستین روشنایی وسایل آتش بازی، ادوار کلیسا نیز در ابتدا با روشنایی آغاز شد که بدون آن دیگر روشنایی وجود نمیداشت.”
63-0324e، مهر هفتم، برادر ویلیام ماریون برانهام
هزاره
برخی معتقدند ما واقعاً نمیتوانیم درک کنیم که هزاره چگونه خواهد بود. دیگران ادعا میکنند که در هزاره هیچ نوع گناه، مرگ و غیره وجود نخواهد داشت و عروس بر بتپرستانی که هرگز انجیل را نشنیدهاند، حکومت خواهد کرد. هر داکترینی باید براساس کتابمقدس باشد. میخواهم برخی از نقل قولهای کلیدی برادر برانهام را که به ما کمک میکند تا به نتیجهگیری کتابمقدسی از هزاره برسیم، برای شما بازگو کنم.
بسیاری از اوقات برادر برانهام بدون اینکه وارد جزئیات شود، کلید درک یک موضوع را به ما داده و زمانیکه ما وارد کتابمقدس میشویم، میتوانیم کل تصویر را ببینیم. در اینجا چند نقل قول کلیدی برای درک بیشتر از هزاره خواهیم دید:
“با این حال، نوح نمونهای از چیزی بود که مسیر را طی کرد، نه گروهی که انتقال یافتند.”
64-0802، آیندهی داماد و عروس زمینی، برادر ویلیام ماریون برانهام
“و البته خنوخ نمونهای از گروهی از کلیسا است که ربوده میشوند. و نوح نمونهای از گذرکنندگان یا برگزیدگان یهودیان است که در دورهی مصیبت دوام میآورند. و درحال حاضر ما در آن عصر زندگی میکنیم.”
54-0718A، احیای عظیم در آینده و ریخته شدن روح¬القدس، برادر ویلیام ماریون برانهام
“119. حالا تماشا کنید. شرح معبدی که باید در هزاره ساخته شود. اکنون هر خوانندهای میداند که باب 40 تا 44 حزقیال درمورد چیزی جز برافراشتن معبد هزاره بر روی زمین نیست، (هرکسی این را میداند. میبینید؟) زمانیکه جلال خدا آن را پر میکند و چنین چیزهایی.”
61-0730E، اهداف شش¬گانهی دیدار جبرئیل با دانیال، برادر ویلیام ماریون برانهام
این فهرستی از چیزهایی است که در باب 40 تا 44 حزقیال درمورد آنها صحبت شده:
• در آنجا معبدی با دیوار دور تا دورش وجود دارد
• کاهنان
• پرستش و قربانی معبد
• قوانینی درمورد جامه
• قوانینی درمورد نوشیدن شراب
• قوانینی درمورد ازدواج
• قوانینی درمورد نحوهی برخورد با اجساد مردگان
• قوانینی درمورد هدایای گناه
• قوانینی درمورد تقدیم گوشت و غیره
این نشان میدهد که در آنجا مرگ، ازدواج، تولد کودک و غیره وجود خواهد داشت.
“130. حال بیایید ببینم در آن زمان چه اتفاقی رخ میدهد. آه، این را دوست دارید؟ بیایید برای دقیقهای به اشعیا باب 65 برویم. نمیتوان از کنار این قسمت گذر کرد. خیلی خوب است. کمی گرم است، اما بیایید ادامه دهیم.
131. اشعیا 65، بشنوید که چه اتفاقی در آن زمان میافتد. و فقط از خود بپرسید، دوست گناهکار! آیا میتوانید آن را از دست بدهید؟ اشعیا 65، بیایید از آیهی 17 شروع کنیم. همگی با دقت گوش کنید. این در طول زمان هزاره است که مقدسترین مسح را دارد.
132. دوباره به اینجا برگردید، اشعیا بار دیگر در باب 11 صحبت میکند، از آیهی 1 تا 9. گوش دهید او بار دیگر در اینجا چه میگوید. زمانیکه پس از دیدن آن زن رویا را دریافت میکند، به نحوی که آنها در ایام آخر رفتار خواهند کرد… اشعیا 1 تا 11.”
61-0730E، اهداف شش¬گانهی دیدار جبرئیل با دانیال، برادر ویلیام ماریون برانهام
“123. حال، نوح کاملاً نمونهای بود برای آنهایی که گذر کردند. به یاد داشته باشید، زمانیکه نوح بیرون آمد، حام پسر نوح با او بود. هنوز گناه در آنجا وجود داشت. گناه از کشتی نوح گذر کرد. بیایمانی و شک از کشتی عبور کرد و از داوری گذشت. خنوخ بالاتر از کشتی نوح رفت، او به حضور خدا رفت. اما نوح از میان آنها رد شد، بیرون آمد و هنوز گناه در آنجا بود. نمونهای از هزاره، از موقعیت دنیا.
124. هزاره پایان آن نخواهد بود. بعد از هزاره هنوز زمان خواهد بود. هزاره یک فضای زمان جدید است، نه زمین جدید. درواقع نه. توجه کنید، ما آن را کمی بعدتر متوجه میشویم.”
64-0802، آیندهی داماد و عروس زمینی، برادر ویلیام ماریون برانهام
“142. زمان هرگز متوقف نشد تا… این باید پساهزاره یا چیزی باشد که درخواست شده. میدانید؟ پس از اینکه کلیسا به خانه میرود و به زمین بازمیگردد، هزار سال داریم. سپس زمان در آسمانها و زمین جدید متوقف میشود.
143. حال دورهی هزار ساله مربوط به آسمانها و زمین جدید نیست. پس از دورهی هزار ساله هنوز گناه وجود خواهد داشت. دورهی هزار ساله نمونهای از نوح است که به کشتی میرود، گذر میکند و حام و بقیه را با خود گذر میدهد. گناه از آن کشتی بیرون آمد. متوجه میشوید؟
144. اما خنوخ تبدیل شد، او نمونهای از عروس است که بالا میرود، نه آنکه گذر کند. بنابراین گناه در آن طرف دورهی هزار ساله خواهد بود، نه در طول دورهی هزار ساله. میبینید؟ در طول دورهی هزار ساله صلح برقرار خواهد بود. میبینید؟ اما با گناه بعد از دورهی هزار ساله برخورد خواهد شد و سپس زمان از بین میرود.
145. حال باز شدن هفت مهری که توسط روحالقدس داده شد، بر ما آشکار شد که در بخشش از چه چیزی گذر کردهایم.
146. حال، یک الهیدان بزرگ سعی کرده بود به این وسیله من را گیر بیندازد، او گفت: “برادر برانهام! خدا روزی اسرار آن هفت مهر را به تو خواهد داد. آن هفت مهر چیزهایی خواهند بود که ما هرگز فرانگرفتهایم، چیزی خواهد بود که در کتابمقدس نیز نیست.” نه نه، چنین نخواهد بود. چون اگر چنین باشد… اگر چنین چیزی را به تو میگفتم، نبی کاذب میبودم، چون (میدانی) این کلام… همه چیز… تمام مکاشفهی عیسی مسیح در این کلام به اتمام رسیده است. میبینید؟ اگر هفت مهر به هفت کلیسا مربوط میشوند، باید گذشته باشند، چون ما در دورهی لائودیکیه هستیم… و هفت مهر فقط آنچه را که آنها باقی گذاشتهاند، آشکار میکند و آنچه را که باقی گذاشتهاند، باز کرده است؛ آنچه که لوتر، وسلی و تمام اصلاح طلبان و پنطیکاستیها تا الآن باقی گذاشتهاند.
147. حال، چیز دیگری که باقی مانده، تبدیل کلیسا، بازگشت موسی و ایلیا، حکومت هزار ساله بر روی زمین به همراه عروس و داماد، سپس روز داوری و بعد نابودی کامل گناه است. در آن زمان دیگر گناهی وجود نخواهد داشت.
مهرها هرگز زمان را به پایان نرساندند. زمان یا فصول تا بعد از هزاره، نه، هنوز تا بعد از هزاره زمان خواهد بود.”
64-0830M، پرسش و پاسخ 3 ، برادر ویلیام ماریون برانهام
اینها کلیدهای سادهای برای درک کردن است. ما نمیتوانیم «زمین کاملاً سوخته را» بپذیریم و سپس بگوییم کتابمقدس در جایی دیگر اشتباه میکرد.
عبارتهای کلیدی این آیات در اینجا گرد آمدهاند:
- نوح نمونهی باقیماندهی یهودیانی است که از دورهی مصیبت گذر کردند. آنها از دورهی مصیبت گذر کردند و منتقل نشدند.
- حزقیال باب 40 تا 44 به دورهی هزار ساله مربوط میشود. بنابراین، ما میتوانیم حزقیال باب 40 تا 44 را بخوانیم و تصویری از آنچه در دورهی هزار ساله رخ میدهد، ترسیم کنیم.
- اشعیا 17:65 تا به آخر مربوط به دورهی هزار ساله است. بنابراین ما میتوانیم آنچه را که نوشته شده، بخوانیم، درک کنیم و بگوییم که در آنجا چه تصویری وجود دارد.
- اشعیا 1:11-9 به دورهی هزار ساله مربوط میشود، بنابراین میتوانیم آن را خوانده، درک کنیم و تصویری از دورهی هزار ساله ترسیم کنیم.
- در هزاره هنوز گناه وجود دارد.
شما میتوانید نقل قولهای بسیاری را بیابید که میگوید گناه در طول دورهی هزار ساله نابود میشود. این درست است، گناه در دورهی هزار ساله حکمرانی نمیکند؛ اما گناهکاران هنوز وجود دارند. مسیح و عروسش با عصای آهنین حکمرانی میکنند، بنابراین میدانیم که سریعاً با گناه برخورد خواهد شد. بجای اینکه رئیس قدرت در هوا حکمرانی کند و الهامبخش گناه بیشتر بر روی زمین شود، مسیح حکمرانی میکند و زمین مملو از معرفت خداوند است، همانطور که آبها دریا را پر میکنند. روح اصلی که روی مردم تأثیر میگذارد، (با اینکه آنها گناهکار هستند) روح خدا خواهد بود نه روح شیطان، چون شیطان به مدت هزار سال بسته شده است. همانطور که در کشور ما زمانی نیکویی و کلام خدا تأثیرگذارترینها بودند و آمار جرم پایین بود، شورش علنی علیه اصول خدا کمتر بود و این شرایط تحت رهبران گناهکار بود. چه میشود زمانیکه رهبران بیگناه و جاودانه که وسوسه نمیشوند و لغزش نمیخورند کامل رهبری کنند، کل زمین از معرفت خدا پر میشود؟ همانطور که برادر برانهام گفت، گناه ادامه مییابد، اما نابود میشود. هر دو آنها درست است.
“لکن روز خداوند چون دزد خواهد آمد، که در آن آسمانها به صدای عظیم زایل خواهند شد و عناصر سوخته شده، از هم خواهد پاشید و زمین و کارهایی که در آن است، سوخته خواهد شد.” دوم پطرس 10:3
روز خداوند در انتهای دورهی مصیبت است، زمانیکه مسیح به زمین بازمیگردد. آسمانها «زایل» خواهند شد. این به معنای «دوباره خلق شدن» است. کلمهی «زایل» در اینجا به معنای شل شدن و ناتمام است. توجه داشته باشید، اشعیا 24 درمورد این واقعه و نتیجهی آن صحبت میکند.
“1 اینک خداوند زمین را خالی و ویران میکند و آن را واژگون ساخته، ساکنانش را پراکنده میسازد 2 و مثل قوم، مثل کاهن و مثل بنده، مثل آقایش و مثل کنیز، مثل خاتونش و مثل مشتری، مثل فروشنده و مثل قرض دهنده، مثل قرض گیرنده و مثل سودخوار، مثل سود دهنده خواهد بود 3 و زمین بالکل خالی و بالکل غارت خواهد شد، زیرا خداوند این سخن را گفته است، 4 زمین ماتم میکند و پژمرده میشود. ربع مسکون کاهیده و پژمرده میگردد، شریفان اهل زمین کاهیده میشوند، 5 زمین زیر ساکنانش ملوث میشود، زیرا که از شرایع تجاوز نموده و فرایض را تبدیل کرده و عهد جاودانی را شکستهاند. 6 بنابراین لعنت، جهان را فانی کرده است و ساکنانش سزا یافتهاند. لهذا ساکنان زمین سوخته شدهاند و مردمان، بسیار کم باقی ماندهاند.” اشعیا 1:24-6
زکریا 14 درمورد آرماگدون، روز خداوند و نتیجهی آنچه در آن دورهی زمانی رخ میدهد، صحبت میکند. من تمام باب را برای شما میگذارم تا بخوانید، سپس به چند نکته از آن اشاره خواهم کرد.
“1 اینک روز خداوند میآید و غنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد. 2 و جمیع امتها را به ضد اورشلیم برای جنگ جمع خواهم کرد و شهر را خواهند گرفت و خانهها را تاراج خواهند نمود و زنان را بیعصمت خواهند کرد و نصف اهل شهر به اسیری خواهند رفت و بقیهی قوم از شهر منقطع نخواهند شد. 3 و خداوند بیرون آمده، با آن قومها مقاتله خواهد نمود، چنانکه در روز جنگ مقاتله نمود. 4 و در آن روز پایهای او بر کوه زیتون که از طرف مشرق به مقابل اورشلیم است، خواهد ایستاد و کوه زیتون در میانش از مشرق تا مغرب منشق شده، درهی بسیار عظیمی خواهد شد و نصف کوه به طرف شمال و نصف دیگرش به طرف جنوب منتقل خواهد گردید. 5 و به سوی درهی کوههای من فرار خواهید کرد، زیرا که درهی کوهها تا به آصل خواهد رسید و شما خواهید گریخت، چنانکه در ایام عزیا پادشاه یهودا از زلزله فرار کردید و یهوه خدایمان خواهد آمد و جمیع مقدسان همراه تو (خواهند آمد). 6 و در آن روز نور (آفتاب) نخواهد بود و کواکب درخشنده، گرفته خواهند شد. 7 و آن یک روز معروف خداوند خواهد بود. نه روز و نه شب، اما در وقت شام روشنایی خواهد بود. 8 و در آن روز، آبهای زنده از اورشلیم جاری خواهد شد (که) نصف آنها به سوی دریای شرقی و نصف دیگر آنها به سوی دریای غربی (خواهد رفت). در تابستان و در زمستان چنین واقع خواهد شد. 9 و یهوه بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود. در آن روز یهوه واحد خواهد بود و اسم او واحد. 10 و تمامی زمین از جبع تا رمون که به طرف جنوب اورشلیم است، متبدل شده، مثل عربه خواهد گردید و (اورشلیم) مرتفع شده، در مکان خود از دروازهی بنیامین تا جای دروازهی اول و تا دروازهی زاویه و از برج حننئیل تا چرخشت پادشاه مسکون خواهد شد. 11 و در آن ساکن خواهند شد و دیگر لعنت نخواهد بود و اورشلیم به امنیت مسکون خواهد شد. 12 و این بلایی خواهد بود که خداوند بر همه قومهایی که با اورشلیم جنگ کنند، وارد خواهد آورد. گوشت ایشان در حالتی که بر پایهای خود ایستاده باشند، کاهیده خواهد شد و چشمانشان در حدقه گداخته خواهد گردید و زبان ایشان در دهانشان کاهیده خواهد گشت. 13 و در آن روز اضطراب عظیمی از جانب خداوند در میان ایشان خواهد بود و دست یکدیگر را خواهند گرفت و دست هر کس به ضد دست دیگری بلند خواهد شد. 14 و یهودا نیز نزد اورشلیم جنگ خواهد نمود و دولت جمیع امتهای مجاور آن از طلا و نقره و لباس از حد زیاده جمع خواهد شد. 15 و بلای اسبان و قاطران و شتران و الاغها و تمامی حیواناتی که در آن اردوها باشند، همچنان مانند این بلا خواهد بود. 16 و واقع خواهد شد که همهی باقیماندگان از جمیع امتهایی که به ضد اورشلیم آیند، هر سال برخواهند آمد تا یهوه صبایوت پادشاه را عبادت نمایند و عید خیمهها را نگاه دارند. 17 و هرکدام از قبایل زمین که به جهت عبادت یهوه صبایوت پادشاه برنیایند، بر ایشان باران نخواهد شد. 18 و اگر قبیله مصر برنیایند و حاضر نشوند بر ایشان نیز (باران) نخواهد شد. این است بلایی که خداوند وارد خواهد آورد بر امتهایی که به جهت نگاه داشتن عید خیمهها برنیایند. 19 این است قصاص مصر و قصاص همهی امتهایی که به جهت نگاه داشتن عید خیمهها برنیایند. 20 و در آن روز بر زنگهای اسبان «مقدس خداوند» (منقوش) خواهد شد و دیگها در خانهی خداوند مثل کاسههای پیش مذبح خواهد بود. 21 بلکه همهی دیگهایی که در اورشلیم و یهودا میباشد، مقدس یهوه صبایوت خواهد بود و همهی کسانی که قربانی میگذرانند، آمده، از آنها خواهند گرفت و در آنها طبخ خواهند کرد و در آنوقت بار دیگر هیچ کنعانی در خانهی یهوه صبایوت نخواهد بود.” زکریا 1:14-21
این روز خداوند است، زمانیکه همهی ملل دور هم جمع میشوند تا اورشلیم را در طول نبرد آرماگدون نابود کنند. آن از خشم سنگین خدا بر روی زمین میگذرد؛ سپس در آیهی 16 نشان میدهد مردمی وجود دارند، “باقیماندگان از جمیع امتهایی که به ضد اورشلیم آیند”، مردمی که از روز خداوند نجات مییابند و زنده وارد دورهی هزار ساله میشوند. به آنچه خداوند پس از آمدن سیل به نوح گفت، توجه کنید.
“21 و خداوند بوی خوش بویید وخداوند در دل خود گفت: “بعد از این دیگر زمین را به سبب انسان لعنت نکنم، زیرا که خیال دل انسان از طفولیت بد است، و بار دیگر همهی حیوانات را هلاک نکنم، چنانکه کردم. 22 مادامی که جهان باقی است، زرع و حصاد و سرما و گرما و زمستان و تابستان و روز و شب موقوف نخواهد شد.” پیدایش 21:8-22
خدا میگوید که دیگر هرگز چیزی را لعنت نخواهد کرد، چنانچه قبلاً کرد. این نشان میدهد که او همه چیز را نخواهد کشت. مردمی باقیمانده از امتهایی که به ضد اورشلیم آمدند، 144.000 نفر نجات خواهند یافت و از دورهی مصیبت گذشته، وارد دورهی هزار ساله میشوند. مردمی طبیعی که روی زمین طبیعی زندگی میکنند و توسط مقدسین جاودانه حکمرانی میشوند.
برخی سعی دارند آن آیات را متناقض جلوه دهند، اینکه عبارات «عناصر سوخته شده، از هم خواهد پاشید» با «باقیماندگان» و «باقیماندگان از جمیع امتهایی که به ضد اورشلیم آمدند» و «بعد از این دیگر زمین را به سبب انسان لعنت نکنم»، در تضاد میباشند. تمام این عبارتها درست هستند. بنابراین چرا خدا گفت: “بعد از این دیگر زمین را به سبب انسان لعنت نکنم.”؟ آیا دروغ میگفت تا نوح را شاد کند؟ آنها نیز آیاتی هستند که تحت الهام روحالقدس میباشند. تمام آنها درست میباشند.
منابع کتابمقدسی برای پوشش محجوبانه
کتابمقدس به وضوح به عفت در پوشش، تمایز لباس میان مردان و زنان و همچنین ضرورت اجتناب از برخی انواع لباسها را بطور کامل فرمان میدهد.آیات همیشه این چیزها را با دقت و جزئیات توضیح نمیدهد؛ اگر کل تصویر کتابمقدس را ببینیم، میتوانیم با دقت استانداردهای کلام خدا را مشاهده کنیم. مسیحیان مدرن کمی نگران شناخت چیزی که به آن اعتقاد دارند و دلایل آن هستند، چه برسد به اینکه آنچه را که کلام میگوید، زندگی کنند. اکثر آنها به اینکه عضو کلیسا، شرکت کننده در کلاسهای مطالعهی کتابمقدس و غیره هستند، راضی میباشند. این وجدانشان را تسکین میدهد. درحالیکه آنها همچنان به زندگی خود ادامه میدهند، براساس قواعد قلب خود زندگی میکنند. این حقیقت دارد که میزان طلاق در میان مسیحیان انجیلی دقیقاً مطابق با دنیا است. مردم به زندگی خود محورانه راضی هستند، بدون اینکه آن را تسلیم مسیح سازند. این مسئله در ایمانداران فرقهای و ایمانداران پیغام نیز وجود دارد. هدف خداوند بسیار بالاتر از توافق با برخی باورهای خاص و سپس زندگی کردن به هر شیوهای که میخواهیم است. این ریاکاری نامیده میشود و این حالت عادی کلیسای این دوره است.
کتابمقدس قطعاً استانداردی برای ظاهر مردان و زنان تعیین کرده است. من کتابی به نام «تقدس برای خداوند» نوشتهام که چاپ شده است، این کتاب ویرایش و منتشر شده و در بهار سال 2018 به چاپ مجدد رسیده است. قصد ندارم در اینجا وارد جزئیات زیادی شوم. در عوض، این مراجع برای اشاره به اصول اولیهی این موضوع حیاتی خواهد بود.
“6 و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر خوشنما و درختی دلپذیر و دانشافزا، پس از میوهاش گرفته، بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد 7 آنگاه چشمان هر دو ایشان باز شد و فهمیدند که عریانند. پس برگهای انجیر به هم دوخته، سترها برای خویشتن ساختند. 8 و آواز خداوند خدا را شنیدند که در هنگام وزیدن نسیم نهار در باغ میخرامید و آدم و زنش خویشتن را از حضور خداوند خدا در میان درختان باغ پنهان کردند. 9 و خداوند خدا آدم را ندا در داد و گفت: “کجا هستی؟” 10 گفت: “چون آوازت را در باغ شنیدم، ترسان گشتم، زیرا که عریانم. پس خود را پنهان کردم.”” پیدایش 6:3-10
آدم و حوا آزاد بودند که در باغ عدن برهنه راه بروند، زیرا آنها بیگناه و از گناه آزاد بودند. هنگامی که حوا با مار زنا کرد و آدم بعد از اینکه همسرش با مار زندگی و رابطهی جنسی داشت، او را پذیرفت و خارج از زمان حیات با او رابطهی جنسی داشت، این امر باعث شد که آنها متوجه برهنگی خود شوند. آنها برای آسوده ساختن خیالشان بزرگترین برگهای باغ را پیدا کردند و برگهای انجیر را به هم وصل کردند تا بخشی از بدن خود را که با آن مرتکب گناه شده بودند، پوشش دهند. این امر کمی خیالشان را راحت کرد، تا زمانیکه حضور خداوند وارد باغ شد و بار دیگر آنها بخاطر گناهانشان از نظر خدا پنهان شده بودند. توجه داشته باشید که لباس آنها یک تکه برگ بود. آنها لباسی شبیه بیکینی امروزی پوشیده بودند. آدم یک بار دیگر متوجه میشود که حتی با این پوشش هم در حضور خدا برهنه است. یعنی پوشش او کافی نبود.
“و خداوند خدا رختها برای آدم و زنش از پوست بساخت و ایشان را پوشانید.” پیدایش 21:3
کلمهی «رختها» در زبان عبری «kuttoneth» است و دایرهالمعارف مطالعه کتابمقدس بینالمللی به شرح زیر است:
در اینجا «رختها» (در زبان عبری «kuttoneth») لباس عادی و معمولی بود که توسط اسرائیلیان آن زمان برای انجام کار روزانه پوشیده میشد (متی 18:24؛ مرقس 16:13). این لباس شبیه لباس رومیان بود که اغلب پیراهنی بلند بود و تا زیر زانوها میرسید. در مواردی که این لباسها برای مراسم طراحی میشد، بلندی آن تقریباً تا زمین میرسید.
در پیدایش 21:3 خدا میخواهد با پوشش مناسب برهنگی انسان را کاملاً بپوشاند، نه اینکه فقط برخی از قسمتهای خصوصی بدن پوشانده شود. تدبیر او این بود که بدن انسان باید از گردن تا زیر زانو پوشیده شود. از ابتدا این استاندارد خداوند برای پوشش بوده است.
“متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد، زیرا هر که این را کند، مکروه یهوه خدای توست.” تثنیه 5:22
گفته شده که برادر برانهام فقط این آیه از کتابمقدس را برای پوشش پیراهن بلند زنان و شلوار برای مردان داشت، اما این بسیار دور از واقعیت است. این یکی از آنهاست، اما تنها مرجع نیست. خداوند در این آیه میگوید که مرد باید مانند یک مرد و زن مانند یک زن لباس بپوشد. یک زن لباس بلند میپوشد و یک مرد شلوار میپوشد. به همین سادگی است. تقریباً 100 سال است فمینیسم را در برابر نظم الهی که خداوند خلق کرده، قرار دادهایم تا این روش، قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد، اما این یک واقعیت ساده از پاکدامنی در میان مسیحیان است. تا 100 سال پیش، هیچکس نشنیده بود که زنی شلوار بپوشد. این در نظر خدا مکروه است، به این معنا که او از آن بدش میآید و در نظر او عملی بیشرمانه است.
“9 و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مروارید و رخت گرانبها؛ 10 بلکه چنانکه زنانی را میشاید که دعوی دینداری میکنند به اعمال صالحه.” اول تیموتائوس 9:2-10
معنای کلمه آراستن در اینجا بطور کلی برای پوشش استفاده نمیشود. این عبارت در زبان یونانی «katastole» است. این یک جامهی خاص است. «Kata» به معنی لباس بلند است. اگر آنها را کنار هم بگذاریم، میبینیم که از یک لباس بلند صحبت میکند. جان گیل مفسر معروف درمورد این آیه مینویسد:
“… زنان خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز. «پیراهن» در اینجا اشاره به لباسی بلند دارد که بلندی آن تا پاها میرسد و کلمهای که «حیا» ترجمه شده، نشان دهندهی پاکی، تمیزی و حجب است. بله، زیبا و مزین شده. و منظور رسول این است که او نمیخواهد آنها با لباسهای ژنده، کثیف و پاره برای پرستش وارد عموم شوند، بلکه بدنشان باید توسط یک لباس تمیز و محجوبانه پوشیده شده باشد.”
یک خواهر باید لباس بلند بپوشد، نه شلوار یا لباسهای تنگ و کوتاه. او باید لباسی به تن کند که محجوبانه است، کوتاه یا چسب نباشد، بلکه بلند (تا زیر زانو) و گشاد باشد، تا هر قسمت از بدن او را نشان ندهد. پوشش او باید نشان دهد چه چیزی درون او است، اینکه او محجوب (عفیف) و متین است.
“پس آن شاگردی که عیسی او را محبت مینمود به پطرس گفت، خداوند است. چون شمعون پطرس شنید که خداوند است، جامهی خود را به خویشتن پیچید، چونکه برهنه بود و خود را در دریا انداخت.” یوحنا 7:21
در اینجا پطرس را میبینیم که در گرمای روز مشغول ماهیگیری بود و چیزی جز لباس زیر به تن نداشت. ما نباید تصور کنیم او به معنای واقعی کلمه برهنه بود، زیرا هنگام کار با تورها، طنابهای ماهیگیری و خود ماهیان غیر عملی است. او بدون لباس بیرونی بود که او را از گردن تا مچ پا میپوشاند. او چیزی شبیه شلوارک پوشیده بود. آن رسول برای وارد شدن به حضور خداوند عیسی لباس بیرونش را به تن کرد. درحالیکه پوشیدن شلوارک میان همکارانش امری عادی محسوب میشد، اما او هنگام دیدن مسیح، محجوبانه لباس پوشید.
“2 دستاس را گرفته، آرد را خرد کن. نقاب را برداشته، دامنت را برکش و ساقها را برهنه کرده، از نهرها عبور کن. 3 عورت تو کشف شده، رسوایی تو ظاهر خواهد شد. من انتقام کشیده، بر احدی شفقت نخواهم نمود.” اشعیا 2:47-3
به این مرجع توجه کنید، زمانیکه ساق زنی آشکار میشود، در نظر خدا او برهنه است. آشکار ساختن ساق در انظار عموم شرمآور است. بار دیگر، خدا میخواهد که لباس بلند بعنوان پوشش مناسب مورد استفاده قرار گیرد. او میخواهد زنان لباس زنانه و مردان لباس مردانه بپوشند. او میخواهد لباسها محجوبانه باشند.